Οι ελεγκτές αναζητούν στοιχεία που να συνδέουν τις αναρτήσεις των influencers με πληρωμένες συνεργασίες, διαφημίσεις προϊόντων ή υπηρεσιών, και ελέγχουν αν τα έσοδα αυτά καταλήγουν στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς και εάν περιλαμβάνονται στις ετήσιες φορολογικές δηλώσεις.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στα εισοδήματα που αποκτούνται μέσω social media, καθώς πολλοί influencers φέρονται να πραγματοποιούν συναλλαγές που δεν δηλώνονται στις αρμόδιες φορολογικές αρχές. Για να εντοπιστούν αυτές οι αδήλωτες συναλλαγές, η ΑΑΔΕ έχει επιστρατεύσει προηγμένη τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης (AI). Μέσω ειδικών αλγορίθμων, το σύστημα μπορεί να εντοπίζει περιπτώσεις όπου οι συναλλαγές και τα έσοδα αποκρύπτονται, ενώ παράλληλα συγκρίνει τις τραπεζικές καταθέσεις και τα περιουσιακά στοιχεία με τα δηλωμένα εισοδήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εκατοντάδες Έλληνες influencers βρίσκονται ήδη υπό εξέταση, καθώς εφαρμόζονται ειδικά κριτήρια ανάλυσης κινδύνου για την επιλογή των υπόπτων περιπτώσεων.
Η ΑΑΔΕ εξετάζει αν οι πληρωμές που λαμβάνουν οι influencers από χορηγούς και διαφημιστικές συνεργασίες εμφανίζονται στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς και αν δηλώνονται στις φορολογικές τους δηλώσεις. Σε περιπτώσεις που οι influencers λαμβάνουν χρήματα απευθείας από εταιρείες για την προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών, οι φορολογικές αρχές εξετάζουν αν αυτά τα ποσά καταγράφονται ως εισόδημα.
Η ΑΑΔΕ χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να αναλύσει τις αναρτήσεις των influencers στα social media. Εξετάζονται οι περιπτώσεις όπου υπάρχει προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών και στη συνέχεια διασταυρώνονται με τα φορολογικά βιβλία του εκάστοτε influencer, για να διαπιστωθεί αν έχουν δηλωθεί τα αντίστοιχα έσοδα.
Ένας άλλος τρόπος ελέγχου περιλαμβάνει τη σύγκριση των τραπεζικών καταθέσεων και των περιουσιακών στοιχείων ενός influencer με τα δηλωθέντα εισοδήματά του. Αν τα περιουσιακά στοιχεία ή οι καταθέσεις είναι δυσανάλογα υψηλά σε σχέση με τα εισοδήματα που έχουν δηλωθεί, ο influencer καλείται να αιτιολογήσει την προέλευσή τους.
Πολλοί influencers λαμβάνουν προϊόντα ή υπηρεσίες ως αντάλλαγμα για την προώθηση εταιρειών. Η ΑΑΔΕ εξετάζει αν αυτά τα είδη θεωρούνται κρυφά εισοδήματα και αν έχουν δηλωθεί ως φορολογητέα παροχή. Σε τέτοιες περιπτώσεις, εξετάζεται η εμπορική αξία των προϊόντων ή υπηρεσιών που παρέχονται και αν αυτά καταγράφονται ως έσοδο.
Σε περιπτώσεις όπου οι influencers έχουν υπογράψει συμβάσεις συνεργασίας με εταιρείες, οι φορολογικές αρχές εξετάζουν αν οι όροι αυτών των συμβάσεων αντιστοιχούν στα δηλωθέντα έσοδα και αν τα έσοδα από τις συμβάσεις αυτές καταγράφονται σωστά στα φορολογικά βιβλία.
* Αυτό το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά εδώ